Skip to content

Best Recipes

  • Sample Page

Mælk er ikke godt for kroppen, ifølge en stor ny undersøgelse

articleUseronAugust 1, 2026

Sandheden om mælk ser ud til at gennemgå forskellige stadier, især de sidste par år. Som i mange andre tilfælde viser det, vi engang troede var godt for vores helbred, sig at være det stik modsatte.

En stor undersøgelse fra forskere ved Uppsala Universitet i Sverige fandt, at mælkeforbrug førte til en øget dødelighed og effektivt gjorde knoglerne mere udsatte for brud. (1)

Studiet blev for nylig offentliggjort i det fagfællebedømte British Medical Journal og blev specifikt udført for at afgøre, om højt mælkeforbrug er forbundet med dødelighed og brud hos både mænd og kvinder.

Undersøgelsen fandt sted i tre forskellige landshjørner i Sverige og brugte data fra to store svenske kohorter, den ene med 61.433 kvinder i alderen omkring 39 til 74 år og den anden med 45.339 mænd i alderen omkring 45 til 79 år. Alle skulle besvare spørgeskemaer om madfrekvens. Studiet brugte “multivariate overlevelsesmodeller”, som blev anvendt til at bestemme virkningen af sammenhængen mellem mælkeforbrug og dødelighed eller brudforekomst.

Resultaterne er som følger:

Baseret på gennemsnittet af en opfølgning over 20,1 år døde 15.541 kvinder, og 17.252 fik et brud, hvoraf 4.259 havde et hoftebrud. For den gennemsnitlige kohorteopfølgning af mænd over 11,2 år døde 10.112 mænd, og 5.066 fik et brud, hvoraf 1.166 var hoftebrud. For kvinder var det justerede hazard-forhold for 3 eller flere glas mælk om dagen, sammenlignet med mindre end ét glas mælk om dagen, 1,93 (95% konfidensinterval: 1,86 til 2,06). For hvert glas mælk var det justerede hazard ratio for alle dødsårsager samlet 1,15 (1,13 til 1,17) for kvinder og 1,03 (1,01 til 1,04) for mænd. For hvert glas mælk var der hos kvinder ingen reduktion i risikoen for brud ved øget mælkeforbrug uanset brudtype (1,02 – 1,00 til 1,04) eller for hoftebrud (1,09 – 1,05 til 1,13). De tilsvarende justerede hazard ratios for mænd var 1,01 (0,99–1,03) og 1,03 (0,99–1,07). I delprøver fra to yderligere kohorter, én hos mænd og én hos kvinder, blev der observeret en positiv sammenhæng mellem mælkeforbrug og samtidig urinvejs 8-iso-PGF2a (en biomarkør for oxidativt stress) og serum interleukin 6 (en væsentlig inflammatorisk biomarkør)” (1)

Undersøgelsen konkluderede, at højt mælkeforbrug var forbundet med højere dødelighed i en kohorte af kvinder og i en kohorte af mænd, samt med en højere forekomst af brud hos kvinder. Den konkluderede også:

“Da observationsstudieprotokoller er konstrueret med en iboende mulighed for residual confounding og kausale inversionsfænomener, anbefales en forsigtig fortolkning af resultaterne” (1)

Dette er ikke den eneste undersøgelse, der antyder, at mælk ikke er godt for vores kroppe

I en artikel offentliggjort i Journal of the American Medical Association Pediatrics påpeger Harvard-børnelægen David Ludwig, at brudraterne typisk er lavere i lande, hvor mælk ikke indtages, sammenlignet med dem, hvor mælk indtages Bemærk også, at der findes mange andre kilder til calcium. (kilde)

Une autre étude publiée dans l’American Journal of Public Health (le Journal Américain de Santé Publique) a montré que la consommation de produits laitiers pourrait en fait augmenter le risque de fractures de 50 pour cent. (2)

Des études ont également montré que le calcium ne protège pas les os autant que nous le pensions. Plusieures études sur la supplémentation en calcium ont montré qu’il n’apportait aucun avantage pour réduire le risque de fracture osseuse. En effet, la vitamine D semble être plus efficace quand il s’agit de réduire ce risque. (3)

Des études ont également montré que les produits laitiers pourraient augmenter le risque de développer un cancer de la prostate de 30 à 50%. (4)

La liste des études continue littéralement indéfiniment.

Il est également intéressant de noter qu’environ 65 à 75% de la population totale de notre planète a une capacité réduite à digérer le lactose après la petite enfance. (5) (6) Dans certains pays, plus de 90% de la population adulte est intolérante au lactose, prenez un instant pour considérer ce fait.

Laktoseintolerance er en nedsat evne til at fordøje laktose, et sukker der findes i mælk og andre mejeriprodukter. Normalt nedbrydes laktose af et enzym kaldet laktase, som produceres af celler i tyndtarmens slimhinde.

Husk, at den mælk, vi har så svært ved at fordøje efter spædbarnsalderen, er komælk, ikke modermælk, som er naturlig. Faktisk er vi den eneste art på jorden, der indtager mælk fra et andet dyr.

Næste »

Farvel til en legende: Bruce Willis

Fotografi fra 1961: historien om en hushjælp, afbildet sammen med en familie og dens livsrejse.

Foran alle slog butikschefen den sorte leder midt i butikken, men det, der skete bagefter, chokerede alle.

Betydningen af en nummerplade med en stjerne

Den første række prøvede de at tage fra mine forældre

Friske tomater i 2 år, uden eddike: Den idiotsikre måde at få dem til at holde så længe

Recent Posts

  • Farvel til en legende: Bruce Willis
  • Fotografi fra 1961: historien om en hushjælp, afbildet sammen med en familie og dens livsrejse.
  • Foran alle slog butikschefen den sorte leder midt i butikken, men det, der skete bagefter, chokerede alle.
  • Betydningen af en nummerplade med en stjerne
  • Den første række prøvede de at tage fra mine forældre

Recent Comments

No comments to show.

Archives

  • August 2026
  • July 2026
  • June 2026
  • May 2026
  • April 2026

Categories

  • Uncategorized
Proudly powered by WordPress | Theme: Justread by GretaThemes.
imunify-bot-check